۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه



مقایسه سه شخصیت
رضا شاه -- محمد ر ضا شاه -- مصدق السلطنه
در تاریخ هر ملتی شخصیت هائی ظهور و غروب دارند که درخشش آن ها یا به لحاظ سازندگی و یا تحصیل افتخارات برای ملت و کشور است و یا بخاطر فلاکت و خیانت هائی است که بر ملت و کشور تحمیل نموده اند.

بررسی های تاریخی کشور ما نشان می دهد رضا شاه و محمد رضا شاه پهلوی سازندگی کشور و تامین رفاه و امنیت و سلامت مردم و تحصیل افتخار و سر بلندی برای ایران و ایرانی همت کرده اند و عجبا همان تاریخ نشان می دهد که با هیچ پادشاه و شخصیتی هم چون آن دو خدمت گذاران پهلوی چه از سوی بیگانگان و خودی دشمنی و ستیز ه جوئی نشده است.

بموجب اسناد معتبر تاریخ رضا شاه و محمد رضا شاه پهلوی دو پادشاه ایران ساز بودند که عقب ماندگی ایران از کاروان ترقی و پیشرفت جامعه بشری را می خواستند جبران کنند. باز بموجب اسناد این دو پادشاه پهلوی بودند که برای حفظ منافع و منابع ایران از چنگال بیگانگان اقدام عملی و شجاعانه کردند و بهای سنگین آن را که منجر به برکناری از سلطنت و ترک ایران بود را تحمل کردند. آنچه از دید برخی تاریخ است نباید بی تفاوت از آن گذشت و نباید بعنوان خاطره نامید. می باید توسط روشنفکران و پژوهشگران و نویسندگان کالبد شکافی شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و برای جوانان و نسل های آینده به میراث گذاشت.

رضا شاه تنها ایرانی است که بیش از هر ایرانی عکسش روی جلد مجله تایم Time magazine cover در تاریخ دوم جولای 1934 میلادی و 25 آوریل 1938 و هشتم سپتامبر 1941 چاپ شده و در تمام آنها با تجلیل از رضا شاه نام برده شده است. ولی متأسفانه توسط روشنفکران - پژوهشگران نویسندگان و روز نامه نگاران کمتر به آن ها توجه شده است.

تقدیر و تجلیل مجله تایم از رضا شاه

مجله تایم در تاریخ 25 آوریل 1938 میلادی در مورد رضا شاه چنین نوشت.

هیچ کشوری به اندازه ایران و توسط رضا شاه اشتیاق ندارد که استقلالش را به دنیا نشان دهد.

هیچ حکمرانی در هیچ جای دنیا به اندازه رضا شاه اشتیاق ندارد که افتخارات کشورش را به دنیا نشان دهد.

رضا شاه در سن 60 سالگی با 6 فیت قد و با سیبل های نقره ائی دوازدهمین سالگرد تاج گذاریش را در سال 1938 جشن میگیرد. و ملت ایران او را رضا شاه پهلوی شاهنشاه ایران لقب دادند.

رضاه شاه افسر قزاق در یک خانواده متوسط در کناردریای مازندران بدنیا آمده بود. مردم خوش زبان ایران او را بنام نماینده بهشت میدانستند. با ماشین در خیابانهای تهران میگشت در مقابل کاخ گلستان که تخت طاووس که متعلق به قرن هفدهم است و جشن های رسمی در آن جا بر گزار مشود توقف کوتاهی می کرد. رضا شاه، ایران را از یوغ بیگانگان خارج کرد و تمام دنیا را متوجه خود کرد. کسی جرأت نمی کرد در مقابل او دروغ بگوید. اولین ضربه ای که به دولتمردان انگلیس وارد کرد لغو قرار داد نفت بین ایران و انگلیس بود که تا سال1961 میلادی می باید ادامه داشته باشد ولی رضا شاه در سال 1933 یکطرفه آن را لغو کرد. دولتمردان انگلیس متوجه شدند برای حفظ قرار داد نفت اگر به اقدامات نظامی متوسل شوند ضرر و زیان و مخارج آن زیاد است لذا از حمله نظامی خودداری کردند و سهم در آمد ایران را بیشتر کردند. رضا شاه این اضافه در آمد را خرج سازندگی ارتش و سایر قسمت های ایران کرد. رضا شاه حاضر نبود پایگاه به نیروی دریائی انگلیس دهد لذا انگلستان مجبورشد پایگاه دریائی خودش را به بحرین منتقل کند. هم چنین پایگاه نیروی هوائی خود را که بین هندوستان و ایران بود را به بحرین تغیر دهد و انگلستان بخاطر این خدمات به شیخ حماد بن عیسی خلیفه بحرین لقب سر ( Sir ) داد. وقتی رابطه ایران و انگلیس کمتر شد رضا شاه کشتی هائی از ایتالیا خرید و کار شناسان ایتالیائی تربیت کادر نیروی دریائی ایران را به عهده گرفتند هم چنین معامله پا یا پا بین ایران – شوروی و آلمان شروع شد. اولین محصولاتی که از آلمان وارد ایران شد چند فروند هواپیما برای تشکیل نیروی هوائی ایران بود.

سوئدی ها و ایتالیائی ها اقدام به تأسیس کارخانه قند – نساجی و نیروگاههای برق در ایران کردند. مهندسین راه سازی از امریکا و اروپا برای ساختن جاده سازی وارد ایران شدند و ایران می رفت برای تغیرات بزرگ اجتماعی.

رضا شاه متعهد شد حقوق کارشناسان خارجی را با ارز خارجی نقداً پرداخت کند.

سازندگی رضا شاه برای ساختن ایران نوین

مرمت بازار برای جمعیت زیاد که به بازار مراجعه می کنند. تبدیل خیابان ها و کوچه های تنگ و باریک و خاکی به خیابان های خیلی وسیع مانند خیابان فردوسی- خیابان سعدی- خیابان شاهرضا- خیابان قدیم شمیران- خیابان پهلوی – خیابان سپه و خیابان شاه آباد که تماماً اسفالت و یا سنگفرش بودند. مجله تایم چنین ادامه می دهد ساختن ساختمان های زیبای دولتی مانند کاخ داد گستری- ورزشگاه امجدیه- موزه ایران باستان- کاخ وزرات دارائی- ساختمان وزارت امور خارجه و وزارت جنگ با ظرفیت کافی که بتواند گنجایش کارمندان زیادی داشته باشد. رضا شاه به زبان روسی و ترکی استانبولی آشنائی داشت و با کتاب گلستان سعدی مأنوس بود. وقتی رضا شاه وزیر جنگ بود احمد شاه در پاریس بود و رضا شاه تمام امور را کلاً اداره میکرد. آخوند ها که قوانین مترقی مملکت را رعایت نمیکردند رضا شاه با چوب دستی مخصوص خود آنها را تنبیه میکرد. آخوند ها که در زمان احمد شاه دارای قدرتی بودند در زمان رضاخان همه امتیازات نا مشروع خود را از دست دادند.

چاپ دومین بارعکس رضا شاه در روی جلد مجله تایم

در تاریخ هشتم سپتامبر 1941 میلادی برابر با 1320 خورشیدی مجله تایم عکس رضا شاه را روی جلد خود چاپ کرده و در مجله چنین نوشته است.

وقتی احمد شاه از ایران رفت حدود 200 میلیون دلار جواهرات را با خودش برد.

احمد شاه در شهر نیس فرانسه جشن گرفت و 1000 نفر مهمان دعوت کرده بود.

احمد شاه قدش5 فوت و 2 سانتیمتر و وزنش 275 پوند بود و در سال 1930 در سن 32 سالی فوت کرد و وصیت کرده بود که بعد از فوتش به هشت زنش پول و خرجی دهند و خزانه دولت خالی بود. در مجله تایم نوشته شده قبل از رضا شاه بهترین جاده های مملکت مانند جاده های مال رو ( الاغ رو ) بود بهمین دلیل دهقانان نمی توانستند محصول خود را به نقاط دیگر بفرستند لذا گندم ها فاسد می شد. در این اوضاع وخیم و خراب وقتی رضا خان سردار سپه در صحنه سیاسی ایران ظاهر می شود مانند این بود که از طرف خدا، فردی برای نجات ایران و ایرانی فرستاده شده بود. در موردخدمات رضا شاه مجله تایم چنین ادامه می دهد.

حفظ تمامیت ارضی- قانون شرایط سنی ازدواج برای دختران- آزاد کردن بانوان از زندان چادر- عوض کردن سیستم تحصیلی ایران یعنی تبدیل مکتب خانه ها به دبستان ها- ساختن دانشگاه- ساختن استادیم ورزشی امجدیه- ساختمان های زیبا مطابق اصول شهر سازی و پیش آهنگی برای دختران و پسران را در ایران متداول کرد. مجله تایم اشاره زیبائی به ساختن راه آهن سراسری ایران داردکه با همت رضا شاه بطول 870 مایل و در مدت 11 سال و با هزینه 160 میلیون دلار بدون وام گرفتن از بیگانگان ساخته شد.

حکومت رضا شاه از 15 سپتامبر 1925 تا سپتامبر 1941 میلادی بوده است.

نظر مجله تایم در مورد مصدق السلطنه

مجله تایم در هفتم ژانویه سال1952 میلادی عکس محمد مصدق را در روی جلد مجله چاپ کرده و در زیر عکس نوشت مردی که چرخ های هرج و مرج کشورش را روغن کاری می کند. و در داخل مجله مطالبی را نوشته است که فشرده آن چنین است.

روزگاری در سر زمین کوهستانی میان بغداد و دریای خاویار اشراف زاده ای زندگی می کرد. این بزرگوار پس از یک عمر عیب جوئی از روش حکومت گران داخلی به حکومت صدارت کشورش رسید. در مدت چند ماه دنیا را منتر گفتار- کردار - رفتار- اشک ها و حالات عصبی خود کرد. در ورای قیافه عجیب و مسخره و فرتوت او موضوعات مهمی مانند جنگ و صلح. ترقی و سقوط قرار داشت. روش های او در طرز اداره کشورش نیز مخصوص خود او بود مثلاً وقتی تصمیم گرفت استانداران را عوض کند نام هر استان را روی تکه کاغذی نوشت و آن ها را در داخل ظرفی ریخت و سپس هر استانداری جلو رفت قرعه ای برداشت و بسوی استانی که روی کاغذ نوشته شده بود حر کت کرد. مجله تایم ادامه می دهد سالی که مصدق به قدرت رسید از بعضی جهات چشمگیر ترین رجل صحنه سیاست جهان بود. نه به دلیل اینکه بهترین یا قوی ترین بوده باشد بلکه به سبب آنکه سرعت اشتهارش توأم با آشوب و هرج و مرج و هیاهو بود.

مجله تایم چنین ادامه می دهد مادر مصدق یکی از شاهزاده های سلسله قاجار بود و احتمالاً مصدق در سال 1878 میلادی برابر با 1257 خورشیدی به دنیا آمده است و مصدق در باره سنش دروغ می گوید. در قسمت دیگر مقاله آمده است نخست وزیر ایران محمد مصدق مصمم بود طرح ملی شدن صنعت نفت را دنبال کند. اخراج مهندسان و کار شناشان بریتانیا را که بدون وجودشان ایرانیان قادر نبودند پالایشگاه آبادان را اداره کنند را بمورد اجرا گذاشت نتیجه آن شد که صدور نفت ایران قطع گردید و دولت از در آمد نفت محروم شد. نبود در آمد نفت تمام امید ایرانیان را در مورد پیشرفت اقتصادی از بین برد. در این آشفتگی حزب توده حد اکثر استفاده را برد. مجله تایم می نویسد نه مصدق و نه همکار او حسین مکی که استان نفت خیز خوزستان را کنترول می کند یعنی محلی که پالایشگاه آبادان در آن واقع است برنامه معقولی برای اصلاحات و توسعه اقتصادی کشورشان هرگز ارائه نکردند. برای گذر از این بحران مصدق چنان به درجه ای از افسردگی میرسد که حالت گریه و غش به او دست میدهد،گاهی نیز گرفتاری کشورش را با خونسردی و شوخی و خنده و مزاح تلقی میکرد، دین آچسن وزیر امور خارجه امریکا فکر کرد که باید اهمیت جدی بودن وضع را به مصدق متذکر شود. آری خواننده گرامی این بود فشرده و خلاصه شده از مقاله مجله تایم که عکس مصدق را روی جلد مجله خود چاپ کرده بود. آنگونه که ملاحظه کردید نظر نویسندگان مجله تایم درباره محمد مصدق و سیاست او افتخار آمیز نیست، بلکه بیشتر توهین آمیز و تحقیر کننده و در مواردی توأم با تمسخر و استهزا است. هر فرد منصف و بی غرضی حتی با شعور متوسط با خواندن کل مقاله های مجله تایم در باره رضاشاه و محمد مصدق میتواند بفهمد مطالب مجله تایم در مورد رضا شاه افتخار آمیز و سرشار از تعریف و تمجید است ولی در مورد مصدق توهین آمیز و تحقیر کننده است. براستی نقش مصدق در صحنه سیاسی ایران بسیار پیچیده است زیرا او یک عجوبه و بازیگر ماهر در عوامفریبی بود بخصوص که از سوی سیاست انگلیس کارگردانی می شد.







حفظ منافع ایران توسط محمد رضا شاه پهلوی بموجب اسناد

یکی از فلاسفه می گوید تا مادامی که ما چشم و دل به روی واقعیت ها ببندیم نمی توانیم قضاوت درست داشته باشیم و در یک ارزیابی دقیق و منصفانه است که می توانیم خدمتگزار را از خائن تشخیص دهیم.

هرگز تصور میکردیم جبهه ضد ملی ها و روشنفکرانی مانند ابراهیم یزدی- علیرضا نوری زاده- حسین مهری- شاهین فاطمی- فرخ نگهدار- رضا برهانی- داریوش همایون بدرک واصل شده- کریم سنجابی- مهدی بازرگان کلیمی الاصل و توده ای های بیوطن و خیلی های دیگر کشور باستانی ایران را با آن فرهنگ غنی و آن درخشندگی که حاصل کوشش دو پادشاه پهلوی بود را به آسانی در اختیار مشتی روضه خوان قرار دهند و خامنه ای زیارت خوان یک لاقبا بر تخت کوروش و داریوش بنشیند؟

مگر می شود باور کرد روسای پیشرفته ترین کشور های جهان یک آخوند بی سیرت واپسگرا بنام خمینی گجستک را بر جای پادشاهی بنشانند که در دانائی- سیاست- میهن پرستی و مردم داری مانند نداشت؟

همه آنچه که داشتیم در 22 بهمن 57 از ما گرفتند و حقوق بشر را بما وعده دادند. هنوز نمیدانیم این حقوق بشرشان کجاست و چه وقت رعایت خواهد شد.

جیمی کارتر که زنده زنده روانش بسوزد مأموریتش را بخوبی انجام داد و ملت ایران را به نکبت و فقر وآوارگی و بد بختی نشاند.

درخواست های غیر قانونی جیمی کارتر از محمد رضا شاه

مطالبی که در زیر ملاحظه می کنید در سال 2004 میلادی یعنی درست 25 سال بعد از شورش نکبت بار 22 بهمن 1357 خورشیدی توسط آلن پیتر یکی از مقامات امنیتی بلند پایه امریکا نوشته شده است را برایتان می خوانم.

اتحاد جماهیر شوروی سابق تلاش میکرد خود را به آبهای خلیج فارس برساند. محمد رضا شاه نگران امنیت تنگه هرمز بود زیرا تنها راه خروج نفت بود و اگر بنا به دلایل سیاسی مسدود میگردید صدور نفت ایران متوقف می شد. لذا محمد رضا شاه در صدد ساختن بندری در شرق تنگه هرمز بنام بندر ماه شهر بود. قرار داد این پروژه بزرگ بمبلغ ده میلیارد دلار بود که با کمپانی براند . آند . رود ( Brown and road ) امضا شده بود. جیمی کارتر رئیس جمهور امریکا علاقه داشت به گروهی از دوستانش پولی برساند بهمین دلیل به محمد رضا شاه پیشنهاد میکند گروهی از سرمایه داران ایالت جورجیا برای مذاکره و دیدار به ایران می آیند و علاقه دارم پیشنهادات آنان پذیرفته شود.

پیشنهاد دوستان آقای جیمی کارتر چه بود؟؟

1- ایران قرار داد نفت به مدت 50 سال و از قرار بشکه ای 8 دلار با گروه اعزامی امضاء شود.

2-ایران قرارداد ساختن بندر ماه شهر را با کمپانی ( بران . اند . رود ) را لغو کند و با گروه سرمایه دار ایالت جورجیا منعقد کند. توضیح لازم: گروه دوستان جیمی کارتر می خواستند خود را وارد قرار داد 10 میلیارد دلاری نموده و سپس همان قرار داد را مجدداً به همان کمپانی واگذار کنند و بقول معروف 10 در صد قرارداد را به عنوان حق العمل بگیرند. لذا ملاحظه می شود دوستان جیمی کارتر بدون کوچکترین کاری انجام داده باشند مبلغ یک میلیارد دلار بدست می آوردند.

پاسخ شاه به جیمی کارتر رئیس جمهور امریکا

شاه جواب داد ما اطمینان نداریم منابع نفتی ما تا 50 سال دیگر ادامه داشته باشد. دیگر اینکه با بهره برداری از کارخانه پترو شیمی که در بندر بو شهر در دست تکمیل است در آینده از هر بشکه نفت حدود هزار دلار به دست خواهیم آورد در نتیجه امضای چنین قرار داد هائی خیانت به منافع و مصالح ملت ایران است لذا محمد رضا شاه با هیچ یک از خواست های جیمی کارتر موافقت نکرد. با مدارکی که ملاحظه شد توده ای های بیوطن بچه استالینی و جبهه ضد ملی ها باید بدانند تابندگی خدمات پادشاهان پهلوی به ایران و ایرانی بیش از آن است که آنها تصور می کنند. هیچ توفانی نمی تواند ستون های محکم و استوار شاهان پهلوی را بلرزاند.

خواننده گرامی لازم است به احترام اندیشه های والا و میهن پرستانه و شریفی که رضا شاه و محمد رضا شاه برای ایران و ایرانی داشتند درود به روان پاکشان بفرستیم و بدانیم چه باید انجام دهیم تا ایران عزیزمان که دفتر خاطرات همه ما می باشد را هر چه زود تر از چنگال رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی و جیره خواران و نوکران استعمار گران آزاد کنیم.

به آمید آن روز