۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه



   روز  مادر و  ارزش  های  والای آن
در مورد مادر داستان ها ، مقالات و اشعار زیادی گفته شده است. من بر این باورم در مورد مادر و ستایش از او هر چه بگوئیم و انجام دهیم ، باز نمی توانیم از مقام والای مادر تجلیل کنیم. تاریخچه روز مادر در ایران و یونان به گذشته خیلی دور قبل ازظهور عیسی مسیح بر می گردد ولی برای مدتی  به علت مسائل  اجتماعی از  حافظه ملت ها به فراموشی  سپرده  شد. تا در سال 1905 میلادی  یک بانوی  آمریکائی  بنام آنا جر ویس (  Ana  Jarvis )  پس از مرگ مادرش در هشتم ماه می  1905 به این فکر افتاد که از تمام مادرانی که در قید حیات هستند قدردانی شود. به همین دلیل تمام تلاش خود را بکار برد تا روزی از سال به مادران اختصاص داده شود. لذا نامه هائی به مقامات کشور آمریکا نوشت و سر انجام موفق شد در سال 1907 میلادی دومین یکشنبه ماه  می may )  )  زمان در گذشت مادرش.  روز مادر نامیده شد.
پس از تلاش موفقیت آمیز آنا جر ویس هم چنین  با پایان رسیدن جنگ اول جهانی روز مادر به کشور های اروپائی و سایر کشور ها راه یافت و متداول شد.
هر کشور بنا به فرهنگ خود روزی از سال را به روز مادر اختصاص دادند و با آداب و رسوم مخصوص خود برگزار می کنند.
سمبل روز مادر.  برای مادری که در قید حیات است یک شاخه میخک قرمز و برای مادری که از دنیا رفته است یک شاخه میخک سفید است.  لذا آنا جر ویس با ارائه این طرح ، بردن گل برای مادران را در روز مادر رواج داد.
آنا جر ویس زنی است که خود هیچ گاه مادر نشد. و در سال 1948 در خانه سالمندان فیلادلفیا بدرود حیات گفت. جالب است بدانیم تمام هزینه های نگهداری و اقامت او در خانه  سالمندان  را تاجران گل فروش ، یعنی  افرادی که  بیشترین سود را  از روز مادر می برند پرداخت کردند.
فرزندانی که نمی توانند در روز مادر در کنار مادر خود باشند اغلب با  تلفن ، ارسال کارت و فرستادن گل یا هدیه ، عشق و محبت خود را در روز مادر ابراز می کنند و افرادی که در این روز لذت بودن در کنار مادر را تجربه می کنند با گذراندن روز خود با مادرشان از محبت های او در روز مادر قدردانی می کنند.
توجه شود: در خیلی از کشور ها توسط متولیان ادیان و دین فروشان.  روز مادر رنگ مذهبی بخود گرفته است. مانند اسپانیا ، پرتقال و ایران. زیرا  نه تنها از مادران قددانی می کنند بلکه مراسم شکر گزاری برای مریم مقدس، مادر حضرت عیسی و حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام را به جا می آورند
من این عمل دین فروشان  را سو استفاده  از رسوم اجتماعی می دانم و مردود است. گفتنی در این مورد زیاد است، ولی متأسفانه در این نوشتار جای بحث آنها نیست.
اگر چه هر کشوری با فرهنگ خاص خود برای انتخاب روز مادر سمبل و دلیلی دارد. اما آنچه اهمیت دارد قدر دانی و تشکر از مقام مادر است و این مراسم ها بهانه ای است تا توجه بیشتری به مادران خود داشته باشیم و بدین وسیله به آنها ثابت کنیم که چقدر دوستشان داریم.
روز مادر به همه مادران بخصوص آن ها که فرزندان شجاع شان را در راه آزادی ایران از چنگال رژیم اشغالگر و دد منش حاکم بر  ایران از دست داده اند خجسته باد.
نوشتارم را با اشعار زیر پایان می دهم.
چون مهر بزرگ و بی همتای  مادر          آرام دل و عزیز جانی  مادر
ای کاش همیشه جاودان می بودی          آن قدر که خوب و مهربانی مادر
                                        محمد  مجزا